Myötätuulta kuvataiteesta -kunniakirja 2022 Järvenpään Harjulan kampuksen taideteokselle

Kuvataideopettajat KUVIS ry:n vuosittainen tunnustus, Myötätuulta kuvataiteesta -kunniakirja, myönnetään kuvataideopetuksen toiminnalle, teolle tai tapahtumalle. Kunniakirja jaetaan takautuvasti – tänä vuonna palkitaan siis viime vuonna toteutettu kohde.

Kunniakirjan vuodelta 2022 saa Järvenpään Harjulan kampuksen taideteos

Järvenpään Harjulan kampus otettiin käyttöön syksyllä 2022, osin peruskorjattuna, osin uudisrakennuksena. Kampukselle sijoittuvat alakoulu ja päiväkoti. Kampuksen monimuunneltavissa oppimisympäristöissä korostuu yhteisöllisyys. Prosentti rakennushankkeen kustannuksista käytettiin kampuksen omaan taidehankkeeseen.

13.12.2022 kampuksen pihalla juhlittiin kuvanveistäjä Maria Dunckerin suunnitteleman julkisen veistoksen paljastustilaisuutta. Dunckerin teos on noin pari metriä korkea, monimuotoinen talo tai mökki. Se on valmistettu alumiinilevyistä, joiden pintaan on leikattu lasten tekemiä piirustuksia ja kuvioita. Värivalaistuksen avulla teos vaihtaa väriä. Valaistuksen on suunnitellut yhteistyössä taiteilijan kanssa valosuunnittelija Pietu Pietiäinen. Hankkeen koordinoinnista eri osapuolten kesken vastasi taidekoordinaattori, kuvanveistäjä Marjukka Korhonen. Teos kuuluu Järvenpään taidemuseon kokoelmiin.

Suunnitteluvaiheesta alkaen taidehankkeeseen on otettu mukaan kampuksella jo olemassa oleva yhteisö, erityisesti koulun ja päiväkodin lapset. Hankkeen alkuvaiheessa lapset osallistuivat taiteilijan valintaan. Valituksi tuli kuvataiteilija Maria Duncker ja hänen luonnoksensa kampuksen pihalle toteutettavasta teoksesta. Taiteilijan vetämissä piirustustyöpajoissa lapset tekivät teoksen pintoihin tulevia kuvia. Valmis teos on osa oppimisympäristöä ja lasten aktiivisessa käytössä: teoksen pintaan leikattuja kuvia voi värittää, siihen voi tehdä uusia kuvia ja  poistaa vanhoja. Teoksen sisälle voi mennä, ja sen läpi voi kulkea. Se muuttaa väriä ja luo uusia tunnelmia koulun pihalle eri vuodenaikoina. Teoksen nimenkin lapset saavat päättää, kunhan ovat aikansa tutustuneet teokseen.

Kunniakirjan jakajan Kuvataideopettajat KUVIS ry:n mielestä Harjulan veistos on erinomainen ja kaunis esimerkki siitä, miten koulun rakennushankkeeseen liitetty taidehanke voi olla myös taidekasvatuksellinen. 

“Koulun oppimisympäristöjen yhteisöllisyys on ulotettu myös kohteen taidehankkeeseen. Kuvataideopettajia ilahduttaa erityisesti se, että lapset ovat olleet hankkeessa aktiivisia toimijoita. Osallistuminen ja yhdessä tekeminen on luonut ainutlaatuista pohjaa kuvataiteen tekemiselle, kokemiselle ja vastaanotolle” toteaa KUVIS ry:n puheenjohtaja Matteus Pentti.

“Tässä hankkeessa kiinnitimme huomiota myös siihen, että osallistuneet lapset ovat päiväkoti-ikäisiä ja alakoululaisia. Pienimmät koululaiset harvemmin pääsevät näin merkittävässä roolissa mukaan tekemään pysyvää nykytaiteen teosta ammattitaiteilijan kanssa. Lisäksi teos on joka päivä lasten käytettävissä yhteisenä piirustusalustana. Tässä mielessä kuvataiteilija Maria Dunckerilla on ollut pedagoginen oivaltava näkemys teosta suunnitellessaan ja toteuttaessaan” Pentti jatkaa.

Kunniakirjan jakaja Kuvataideopettajat ry korostaa myös sitä, että Järvenpään kaupunki on tehnyt esimerkillisen päätöksen sisällyttäessään koulukampuksen rakentamiseen taiteen prosenttiperiaatteen. “Suomessa rakennetaan ja korjataan juuri nyt paljon kouluja. On tärkeää, että myös lasten arkiympäristöjä rakennettaessa niihin tulee ammattitaiteilijoiden tekemää nykytaidetta. Koulut ja päiväkodit ovat oppimisympäristöjä, ja kun kuvataide on itsessään yksi tietämisen muoto, sen paikka on ehdottomasti myös kouluympäristöissä”, Pentti toteaa.

Harjulan kampuksen taideteos asettuu luontevasti Myötätuulta kuvataiteesta -kunniakirjan saajien ainoalaatuiseen joukkoon. Kunniakirjan ovat aiemmin saaneet muun muassa tasavallan presidentti Tarja Halonen, taideopiskelijoiden mielenosoitus, monikulttuurinen kotouttamisprojekti ja taidekasvattajien Facebook-ryhmä. Kaikki kunniakirjan saajat ovat tuoneet esiin tämän päivän kuvataidekasvatuksen laaja-alaisuutta, mahdollisuuksia ja vaikuttavuutta. Ja näyttäneet, miten kuvataide on oppiaine tai harrastus, joka resonoi ympäröivään maailmaan.

Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa

Samankaltaisia kirjoituksia