Kuvis x Mieli – koulutushankkeemme alkoi webinaarilla, joka samalla toimi johdantona hankkeen ensimmäiseen teemaan: Terapeuttisuus kuvallisessa ja taiteellisessa työskentelyssä. Webinaari houkutteli yli 80 ilmoittautujaa. Webinaarista ei ole tallennetta, pääasiassa tekijänoikudellisista syistä.

Teema täydentyi lähiopetuspäivissä Rovaniemellä 28.10., Jyväskylässä 11.11. ja Helsingissä 25.11. Lähipäivien sisällöt olivat suurinpiirtein samat.

Webinaariin osallistuneille on lähetetty todistus osallistumisesta 6.11.2023. Mikäli olet pyytänyt todistuksen, mutta et ole sitä saanut, emme pystyneet tunnistamaan osallistujanimeäsi webinaarin läsnäolijoista. Jos kaipaat todistusta, ota yhteyttä erja.vayrynen ät kuvis.fi.

Terapeuttisuus kuviksessa – Tunnekasvatus ja -taidot kuviksessa, kuvataideopettajan omat tunnetaidot

Webinaarin ohjelma ja aikataulu

klo 14.50 ZOOM-odotushuone avautuu.

klo 15.00 KuvisxMieli-hankkeen avaus ja webinaarin esittely

Marjo Pernu, kuvataidekasvatuksen yliopisto-opettaja, Lapin yliopisto

klo 15.15-16.15 Terapeuttisuus ja sen edellytykset kuviksessa

Kaikki taiteen tekeminen ei ole automaattisesti terapeuttista vaan terapeuttisuuden kokemuksen mahdollistamiseksi on sekä yksilöllisiä että yleisemmin määriteltävissä olevia tekijöitä. Tässä esityksessä avataan sitä, millaisia edellytyksiä kuvisopetustilanteella on olla terapeuttinen, ja mitä esteitä sille voi olla.

Mimmu Rankanen, kuvataideterapian professori, Oslo Metropolitan University; Kuvataideterapeutti, kouluttajapsykoterapeutti

Mimmu Rankasella on pitkä kahden vuosikymmenen kokemus taideterapian opettamisesta kuvisopettajille. Väitöstutkimuksessaan hän perehtyi kuvataideterapiaan osallistuneiden kokemuksiin sekä siihen myönteisesti ja kielteisesti vaikuttaneisiin tekijöihin. Nykyään hän työskentelee niin kuvataideterapian professorina Oslossa kuin kliinisessä työssä sekä kuvataidepsykoterapeuttien ja psykoterapeuttien kouluttajana Suomessa.

klo 16.15–16.30 Tauko

klo 16.30–17.30 Nähdyksi tuleminen kouluhyvinvoinnin perustana – Voimauttavan valokuvan menetelmä ja arvostavan katseen koulu

Voimauttavan valokuvan menetelmä tarkoittaa arvostavan katsomisen tapaan ja vuorovaikutukseen perustuvaa kouluyhteisöä. Menetelmän avulla mahdollistetaan psykologisesti turvallinen koulu, jossa jokainen saa tulla näkyväksi omana rakastettavana itsenään. Voimauttavan valokuvan avulla terapeuttinen yksilön identiteettityö kytketään koulun oppisisältöihin. Tällöin koulu vahvistaa oppilaiden ja kouluyhteisön merkityksellisyyden kokemusta samalla, kun syntyy keinoja keskinäisen diversiteetin juhlistamiseen. Nähdyksi tuleminen on ihmisen syvä perustarve ja tähän vastaamalla voidaan saada kouluun hyvän kierre.

Miina Savolainen, valokuvaaja, sosiaali- ja taidekasvattaja

Miina Savolainen on voimauttavan valokuvan menetelmän kehittäjä ja kouluttaja. Hänet on palkittu voimauttavan valokuvan menetelmän kehittämistyöstään mm. Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin kulttuuripalkinnolla, Lastenkulttuurin valtionpalkinnolla vuonna 2006 ja Helsingin yliopiston Kristiina-palkinnolla vuonna 2009.

klo 17.30–18:00 Keskustelua. Webinaarin päätös.

Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa